„Dialog międzykulturowy - dialogiem przyszłości”
POWERSE-2015-1-PL01-KA101-014894
w ramach projektu „Mobilności kadry edukacji szkolnej” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Szkolenie wewnętrzne nauczycieli z zakresu kompetencji międzykulturowych oraz wyzwań szkoły różnorodnej.
Proces globalizacji postępuje, wymuszając na nauczycielach, zwrócenie szczególnej uwagi na kształtowanie w środowisku szkolnym i lokalnym postaw akceptacji dla różnorodności kulturowej. Wychowywanie uczniów w poczuciu, że nie ma lepszych i gorszych kultur, a różnorodność pobudza rozwój każdej kultury, umożliwiając prowadzenie dialogu międzykulturowego co w rezultacie pomaga przystosować się do życia w wielokulturowym otoczeniu. Strategie uczenia międzykulturowego różnią się od typowych podawczych metod. W przeciwieństwie do tradycyjnego uczenia „z zewnątrz”, edukacja międzykulturowa opiera się na uczeniu „od środka”, zakładając że wszyscy możemy wiele nauczyć się od siebie nawzajem właśnie dzięki temu, że różnimy się od siebie. Stały proces wzajemnego uczenia się odbywa się poprzez bycie razem, wymianę doświadczeń, rozmowę, współdziałanie, jednym słowem przez prowadzenie dialogu międzykulturowego. Rolą nauczyciela jest przekonanie uczniów, że różnorodność jest wartością, czymś, co wzbogaca, a nie zagraża naszej tożsamości bowiem pokolenie naszych uczniów wzrasta zróżnicowanym kulturowo społeczeństwie.
PRZYDATNE LINKI:
http://www.unesco.pl/kultura/dialog-miedzykulturowy/
http://www.dialogmiedzykulturowy.org.pl/
Podsumowanie roku dialogu
Dzieci obcokrajowców w polskich placówkach oświatowych – perspektywa szkoły
http://www.hfhr.org.pl/wielokulturowosc/documents/doc_204.pdf
Wyzwania dla szkoły różnorodnej.
http://www.npseo.pl/data/documents/4/333/333.pdf
Tolerancja wobec odmienności kulturowej
http://www.npseo.pl/data/documents/4/333/333.pdf
Dialog międzykulturowy – przyszłość w jedności
Uczniowie różnych kultur w szkole – nowy praktyczny poradnik ORE
„Inny w polskiej szkole” – praktyczny poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi.
http://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/strona/4316/attachments/inny_w_polskiej_szkole.pdf
Obcokrajowiec w polskiej szkole. Osiem kroków czyli kilka praktycznych rad.
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/617/osiem++krokw+czyli+kilka+praktycznych+rad3.pdf
Międzynarodowa Instytucja ds. Migracji
INTERCULTURAL SKELETON
Jakie charakterystyczne cechy i umiejętności powinna posiadać osoba posiadająca kompetencje międzykulturowe? Uzupełnij prostokąty własnymi propozycjami.



