Realizacja celów Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły i tematów projektu
W dużym stopniu zrealizowano cele Europejskiego Planu Rozwoju szkoły. W konsekwencji działań projektowych nastąpił przyrost umiejętności pracowników, poznano innowacyjne metod nauczania, umiejętności językowe nauczycieli wzrosły, nastapiła poprawa jakości nauczania, wzrosła świadomość międzykulturowa wśród uczniów i nauczycieli. Po przeprowadzonej ewaluacji projektu na dwóch jego etapach, stwierdzono ze w każdym z wymienionych obszarów nastąpiła odczuwalna i zauważalna pozytywna zmiana. Wśród zaplanowanych działań zmierzających do realizacji celów Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły zostały zrealizowane następujące działania: 1.Ponad połowa nauczycieli zatrudnionych w Zespole Oświatowo-Wychowawczym w Strzale wzięła udział w zagranicznym kursie językowym, który: podniósł kwalifikacje pracowników, przyczynił się do podniesienia jakości nauczania, stworzył okazję do nawiązania kontaktów, które zaowocują współpracą w ramach projektów międzynarodowych - Akcja K2, a także projektów - eTwinning, podniósł umiejętności językowe i interpersonalne nauczycieli odpowiedzialnych za koordynację współpracy międzynarodowej. Dwóch nauczycieli wzięło udział w zagranicznym kursie dotyczącym dialogu międzykulturowego z perspektywy nauczyciela pracującego z uczniami w klasie różnorodnej kulturowo. Umożliwiło to nawiązanie współpracy z organizacją szkolącą oraz innymi uczestnikami projektu, wymianę doświadczeń między osobami, które już pracują w takich grupach, zapoznanie uczestników z najważniejszymi teoriami dotyczącymi komunikacji międzykulturowej, modelami kompetencji międzykulturowych i sposobami wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy w klasie różnorodnej. Pokazało też jak stosować różne strategie komunikacyjne w kontekstach międzykulturowych i pozwoliło rozwinąć umiejętności własne uczestników, w szczególności:nawiązywanie relacji i zarządzanie konfliktami w sytuacjach zawodowych w duchu tolerancji. 2.W związku z tym, że nie udało nam się uzyskać pełnego dofinansowania naszego projektu w ramach Erasmus+, musieliśmy zrezygnować z dwóch szkoleń, jednego na Malcie dotyczącego pogłębienia umiejętności efektywnego komunikowania się w języku angielskim podczas spotkań formalnych i nieformalnych komunikacji oraz drugiego w Portugalii, związanego z organizacją i prowadzeniem projektów w ramach eTwinning. Zdecydowaliśmy, że kluczowym dla realizacji celów Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły, celów i zadań w projekcie, jest kurs związany z kompetencjami międzykulturowymi. 3.Podjęto również decyzję,że w celu realizacji celów , w zamian z to nauczyciel biorący udział w projekcie będzie uczestniczył w konferencji FRSE:Podsumowanie programu MEN Pilotaż programowania oraz kampanii Programowanie z eTwinning, a także warsztatach w ramach tego dwudniowego eventu. Z pewnością nie mogło ono w pełni zastąpić intensywnych warsztatów związanych z pisaniem dużych projektów, ale dało obraz na to jakie możliwości i korzyści daje nauczycielom włączenie w swoją codzienną pracę projektów eTwinning przy wykorzystaniu nowoczesnych technologi i włączeniu ich w pracę z uczniami. Podjęto próby dołączenia do grupy projektowej ale niestety bez skutku. Decyzją nauczycieli języków obcych, zamiast projektu w ramach eTwinning, dotyczącego wymiany kart świątecznych z życzeniami w języku angielskim ze szkołami z zagranicy, przeprowadzono wymianę z innmi zaprzyjaźnionymi szkołami z Polski, a także wysłano życzenia w języku angielskim do królowej Elżbiety II oraz papieża Franciszka. Dodatkowo w ramach uzupełnienia dziłań projektowych oddelegowano jednego nauczyciela do udziału w Konferencji FRSE z cyklu EDUinspiracje „Rozwój kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów” dało to szansę na nawiązanie kontaktów w nauczycielami ze szkół z całej Polski, którzy realizują projekty eTwinnning, są zainteresowana wprowadzeniem innowacyjnych projektów łączących przedmioty matematyczno-przyrodnicze i języki obce lub już je realizują, dzieląc się rezultatami z pozostałymi uczestnikami warsztatów. Pokazało to zmiany jakie mogą czekać również naszą szkołę w kolejnych latach, w celu sprostania potrzebom współczesnego ucznia zarówno tym językowym jak i związanym z wieloaspektowym podejściem do nauczania wykorzystując system STEM. Takie zmiany pokazały jak ważna będzie współpraca międzyprzedmiotowa nauczycieli w naszej szkole. Kolejnym dodatkowym działaniem było uczestnictwo uczniów, biorących udział w realizacji działań projektowych wraz z dwójką nauczycieli, w obchodach Europejskiego Tygodnia Młodzieży 2017 i debacie TWÓRZ-DZIAŁAJ-WŁĄCZ SIĘ „Cyfryzacja otwiera przed nami granice wyobraźni – współczesne formy zaangażowania młodych w społeczeństwie obywatelskim”, a także udzielenie wywiadu dla Trójki-Polskie Radio przez 2 z naszych uczennic oraz przeprowadzenie ankiety wśród prelegentów w ramach realizowanego przez uczniów projektu gimnazjalnego. Uczniowie z 2 klasy gimnazjum wystąpili z prośbą do nauczyciela języka angielskiego by w ramach realizacji działań projektowych, zainspirowani lekcjami prowadzonym przez nauczycieli po odbytych szkoleniach, zaproponowali przygotowanie projektu polsko-angielkiego dotyczącego współczesnych osiągnięć technologicznych Polaków, wykorzystując anglojęzyczne materiały i informacje znalezione w Internecie, następnie tłumacząc je na j.polski, by podczas prezentacji podsumowującej ich pracę ująć dwie wersje językowe. Udział w kursach zagranicznych rozwijał kompetencje nauczycieli, umożliwił poszerzanie wiedzy i umiejętności, pozwolił na stosowanie nowych metod nauczania i korzystanie z anglojęzycznych źródeł informacji podczas przygotowywania się do zajęć i w toku lekcji. Uczestnicząc w mobilności na Malcie uczestnicy szkolenia pogłębiali umiejętności efektywnego komunikowania się w języku angielskim podczas spotkań formalnych i nieformalnych, poszerzali słownictwo oraz wymieniali informacje z uczestnikami kursu. Pewność siebie, którą nauczyciele nabyli podczas warsztatów są niezbędne w kontaktach międzynarodowych, podczas przygotowywania i realizacji projektów, w których nasza szkoła planuje w przyszłości uczestniczyć. Nauczyciele uczestniczący w kursie językowym podnieśli swoje kwalifikacje zawodowe, zdobyli umiejętności językowe niezbędne do podniesienia efektywności ich pracy oraz podniesienia jakości kształcenia w naszej szkole by w przyszłości też uczestniczyć w szkoleniu metodycznym z zakresu swojego przedmiotu nauczania. Poznali zabytki, kulturę i tradycję dwujęzycznej Malty i Włoch. Organizatorzy zapewnili możliwość poznania krajów poprzez wycieczki fakultatywne. Nauczyciele częściej organizują wyjazdy zagraniczne oraz planują uczestnictwo w międzynarodowych zawodach sportowych. Nauczyciele podczas szkoleń krajowych uzyskali podstwowe możliwoći eTwinning w nauczaniu. Podczas szkoleń promowano innowacje w szkole, np. Wykorzystanie kodowania i programowania na lekcjach różnych przedmiotów. Zdobyte podczas mobilności doświadczenia i nabyte kompetencje pracowników w znacznym stopniu przyczyniły się do dalszego rozwoju naszej placówki. CELE PROJEKTU - promowanie większego zrozumienia różnorodności kulturowej, społecznej i językowej Europy; - wzrastanie w poszanowaniu i tolerancji wobec innych kultur i narodowości; - rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich; - zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego i chęci posługiwania się nim by stać się świadomym obywatelem Europy; - zaszczepienie w uczniach chęci doskonalenia kompetencji językowych od najmłodszych lat - przyrost kompetencji językowych i wiedzy metodycznej uczestników szkoleń i kursów; - podniesienie jakości kształcenia i uczenia się języków; - wspieranie rozwoju kadry pedagogicznej; - podniesienie prestiżu i rangi szkoły w środowisku lokalnym; - komunikowanie się w języku angielskim; - promowanie programu Erasmus+ i możliwości, które daje na terenie Gminy Siedlce - wzrost motywacji nauczycieli i satysfakcja z wykonywanej pracy; - nawiązanie współpracy międzynarodowej w ramach projektu e-Twinning oraz Erasmus+ Edukacja Szkolna KA2 (długoterminowy cel) W konsekwencji projekt możliwość wprowadzenia nowych narzędzi i metod nauczania, co bezpośrednio wpłynęło na motywację uczniów do nauki a zarazem podniesienie poziomu nauczania, co przyczyniło się do spełnienia zidentyfikowanych w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły potrzeb organizacji. Długofalowe korzyści wynikające z udziału w projekcie: - nawiązanie współpracy z nauczycielami z innych szkół europejskich, - realizacja projektu e-Twinning, - realizacja projektu międzynarodowego w ramach Erasmus + Akcja K2, - wykorzystanie zdobytego doświadczenia i nabytych przez nauczycieli kompetencji w codziennej pracy, - podniesienie poziomu nauczania języków obcych, to jeden z celów naszej szkoły. Nawiązane kontakty pozwolą na podjęcie współpracy międzynarodowej ze szkołami z innych krajów Unii Europejskiej, w ramach programu Erasmus+ KA2. Dzięki temu część dzieci z naszej placówki będzie miała okazję wyjazdu, a tym samym poznania na żywo kultury i języka innych narodów oraz sprawdzenia i doskonalenia swoich umiejętności. Dalsza współpraca międzynarodowa naszej szkoły będzie również obejmowała udział w programie eTwinning, dzięki czemu uczniowie, którzy nie skorzystają z wyjazdów zagranicznych również będą mieli okazję doskonalić swoje umiejętności językowe oraz poznawać kulturę innych krajów. Wykorzystanie nowo poznanych pomysłów w nauczaniu różnych przedmiotów, a także wyszukiwaniu informacji w anglojęzycznych źródłach edukacyjnych. W przyszłości nauczyciele innych przedmiotów, kontynuując naukę języka angielskiego będą też mogli uczestniczyć w zagranicznych szkoleniach metodycznych Nauczyciele będą mogli bez obaw poruszać się z uczniami podczas wycieczek zagranicznych oraz móc porozumiewać się z trenerami i uczestnikami międzynarodowych zawodów sportowych. Dzięki udziałowi nauczycieli w projekcie uczniowie otrzymują fachową pomoc przy odrabianiu prac domowych. Uczniowie uczestnicząc od najmłodszych lat (przedszkole, klasa 0, edukacja wczesnoszkolna) w projektach językowych, które zorganizują nauczyciele, będą mają możliwość rozwijania swoich kompetencji językowych przez zabawę budując motywację do nauki w starszych klasach, natomiast starsi uczniowie poprzez wdrożenie do samokształcenia uczą się regulować swój proces nauki. Widać różnicę pomiędzy uczniami klas starszych, którzy nie mieli możliwości uczestniczenia w zajęciach języka angielskiego w przedszkolu i zaczęli go poznawać w klasie pierwszej. Niemniej jednak wszystko zależy od sposobu prowadzenia lekcji przez nauczyciela i dostosowania go indywidualnych potrzeb danego zespołu klasowego. Podsumowujac powyższe informacje, możemy stwierdzić, że z pewnością 3 tematy określone we wniosku: Edukacja międzykulturowa i międzypokoleniowa oraz uczenie się przez całe życie, Kreatywnośc i kultura, Nauczanie i uczenie się języków obcych - zostały zrealizowane.