Odkrywamy na nowo Maltę!
Do udziału w szkoleniu przygotowywałyśmy się poprzez zapoznanie się ze szczegółowym programem oraz założeniami szkolenia przesłanymi przez organizatora kursu, a także dodatkowymi informacjami dostępnymi na stronie internetowej instytucji prowadzącej szkolenie. Ponadto każda z nas wypełniła formularz związany z dotychczasowym doświadczeniem zawodowym oraz potrzebami szkoleniowymi, jak również zapoznała się z informacjami dotyczącymi Europass Mobility Certificate, o wydanie którego wystąpiłyśmy po zakończeniu kursu. Otrzymałyśmy także listę lektur z którymi zapoznałyśmy się w celu efektywnego przygotowania się do udziału w kursie. Organizatorzy przesłali nam również informacje dotyczące Malty, które pozwoliły nam na poznanie jej dziedzictwa kulturowego oraz dwujęzycznego środowiska.
Udział w kursie dał nam możliwość podniesienia kompetencji w zakresie ICT. Podczas ćwiczeń poszerzyłyśmy swoją wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania nowych programów i narzędzi internetowych w przygotowaniu materiałów na lekcję. Dowiedziałyśmy się, jak wykorzystywać filmy video/DVD, YouTube oraz klipy video na zajęciach, poznałyśmy techniki tworzenia krzyżówek, quizów, blogów oraz sposoby wykorzystania ich w pracy z uczniami. Ponadto, miałyśmy okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat użycia Concordances i słowników jak również tablicy interaktywnej w nauce języka obcego.
Pomimo tego, że nauczyciele uczestniczący w tym szkoleniu pochodzili z Polski, to wszyscy porozumiewaliśmy się w języku angielskim. Ponadto podczas przerw oraz spotkań nieformalnych z wykładowcami ETI oraz uczestnikami innych kursów miałyśmy okazję poznać nauczycieli z Portugalii i Włoch. Rozmowy i wymiana doświadczeń zawodowych przyczyniła się do podniesienia naszych kompetencji językowych.
Podczas naszego tygodniowego pobytu na Malcie wzięłyśmy również udział w wycieczkach krajoznawczych. Podczas poprzedniego pobytu na Malcie uczestniczyłyśmy w wycieczkach zorganizowanych przez Executive Training Institute: wzięłyśmy udział w audiowizualnym pokazie w stolicy Malty – Valecie (The Malta Experience the Audio Visual Spectacular), zwiedzałyśmy miejscowości St.Julian’s, Mdina i Rabat oraz na sąsiednią wyspę Gozo. Jednak podczas tych wycieczek zabrakło nam prawdziwego oblicza wyspy. W związku z tym, chcąc zebrać jak najwięcej informacji i nowych doświadczeń związanych z życiem na tej dwujęzycznej wyspie, postawiłyśmy na zwiedzanie indywidualne. Podróżowałyśmy lokalnymi środkami transportu. Zwiedziłyśmy m. in. takie miejscowości jak: Valetta, Silema Bugibba oraz Blue Grotto i Golden Bay. Nie zależało nam na szybkim „rzuceniu okiem” na główne punkty turystyczne, jak to ma miejsce z przewodnikiem, ale samodzielnym odkrywaniu tych miejsc. Ciekawą historię tego kraju oraz zwyczaje przybliżyły nam rozmowy z mieszkańcami, zaś współczesną sytuację polityczną i społeczną opisał nam przebywający tam od kilku lat Polak. Zwiedziłyśmy także Sycylię, gdzie zrobiłyśmy mnóstwo zdjęć i filmików, które wykorzystamy na warsztatach dla uczniów z naszej szkoły.
Na zakończenie kursu otrzymałyśmy materiały dydaktyczne wykorzystane podczas zajęć, które dostępne będą dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli. Zakończenie kursu nie oznacza jednak, że zakończyłyśmy naszą naukę i upowszechnianie zdobytej wiedzy oraz wiadomości. Każda z nas otrzymała Personal Development Action Plan – plan rozwoju, który pomoże nam zaprojektować osobisty plan rozwoju bazujący na poznanych na kursie programach i narzędziach. Ponadto, jesteśmy cały czas w kontakcie z internetową społecznością ETI teacher training na portalu społecznościowym facebook, co pozwala nam na stały kontakt z wykładowcami oraz innymi uczestnikami kursu. Mamy również możliwość dalszego doskonalenia naszych umiejętności posługiwania się językiem angielskim poprzez dostęp do strony internetowej zaprojektowanej przez ETI specjalnie dla nauczycieli języka angielskiego, a także poszerzania swojej wiedzy metodycznej poprzez korzystanie z materiałów dostępnych na tej stronie . „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej” to świetny sposób by wzbogacić swój warsztat pracy, wzbudzić nowy zapał w sobie i uczniach oraz motywację do kreatywnej pracy. To wspaniały sposób podniesienia jakości kształcenia, pracy szkoły, doskonalenia nauczycieli. Jesteśmy usatysfakcjonowane jakością kursu, nabytymi umiejętnościami, nawiązaniem nowych znajomości z nauczycielami i wykładowcami.
Agnieszka Niedziółka
koordynator projektu






