Projekt „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej” Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego na zasadach Erasmus+.
„Rozwój kompetencji językowych nauczycieli i uczniów kluczem do drzwi Europy”
POWERSE-2014-1-PL01-KA101-000940
Czas trwania projektu obejmuje okres 12 miesięcy od 31.12.2014 r. do 30.12.2015 r.
Europa jutra to nasi dzisiejsi uczniowie. Naszym zadaniem jest pomóc im w dorastaniu do roli obywateli Europy, którzy uczestniczą w jej bogactwie kulturowym i są poliglotami porozumiewającymi się z innymi mieszkańcami Europy w poszanowaniu ich kultury i tożsamości.
W marcu 2014 r. w ramach programu Erasmus + Edukacja Szkolna Akcja 1 „Mobilność Edukacyjna” został złożony wniosek do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wniosek został zatwierdzony i umieszczony na 36 miejscu listy rezerwowej akcji 1 sektora Edukacja Szkolna programu Erasmus+ konkurs 2014. ze względu na brak środków finansowych. W dniu 15.12.2014 r. został zatwierdzony do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) w ramach projektu „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”, realizowanego w trybie pozakonkursowym.
Początkowe założenia projektu uwzględniały udział dwóch nauczycieli w kilku różnych szkoleniach, jednak w związku z koniecznością dostosowania naszego projektu do wymagań tego programu, nauczyciel języka angielskiego i nauczyciel kształcenia zintegrowanego, których profile zostały przedstawione we wniosku wezmą udział w 5 dniowym szkoleniu dotyczącym wykorzystania nowoczesnych technologii procesie nauczani „TEL – Technology Enhanced Learning” w Executive Training Institute na Malcie (13-17 lipca 2015r.). Założenia projektu będą zrealizowane proporcjonalnie do zakresu i tematyki szkolenia i zostaną opisane w umowach indywidualnych z uczestnikami projektu.
W projekcie bezpośrednio weźmie udział dwóch nauczycieli szkoły podstawowej w Zespole Oświatowo-Wychowawczym w Strzale - nauczyciel języka angielskiego oraz nauczyciel kształcenia zintegrowanego. Są to osoby od lat zaangażowane we współpracę z organizacją Global Volunteers, stale podnoszące swoje kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności językowe. Poprzez wdrażanie nowoczesnych metod i technologii pragną one nadać naszej placówce charakter europejski.
Przygotowując się do realizacji projektu, nauczyciele zapoznają się z dokumentacją przesłaną przez organizatorów kursów oraz wskazówkami dotyczącymi odpowiedniego przygotowania komputerów osobistych oraz przygotują prezentację o swojej szkole. Główne działanie w projekcie dotyczy wyjazdu szkoleniowego na Maltę.
Wartość projektu: 12 406,44 PLN
CELE PROJEKTU
- promowanie większego zrozumienia różnorodności kulturowej, społecznej i językowej Europy;
- wzrastanie w poszanowaniu i tolerancji wobec innych kultur i narodowości;
- rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich;
- zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego i chęci posługiwania się nim by stać się świadomym obywatelem Europy;
- zaszczepienie w uczniach chęci doskonalenia kompetencji językowych od najmłodszych klas szkoły podstawowej
- przyrost kompetencji językowych i wiedzy metodycznej uczestników szkolenia;
- podniesienie jakości kształcenia i uczenia się języków;
- wprowadzenie do nauczania nowoczesnych metod i technik;
- wspieranie rozwoju kadry pedagogicznej;
- szersze wykorzystanie ITC w nauczaniu różnych przedmiotów;
- podniesienie prestiżu i rangi szkoły w środowisku lokalnym;
- komunikowanie się w języku angielskim;
- wzrost motywacji nauczycieli i satysfakcja z wykonywanej pracy.
PLANOWANE EFEKTY
- zapoznanie się z kulturą i tradycjami kraju, w których przebywali szkolący się nauczyciele, przedstawienie ich uczniom podczas warsztatów;
- udział w szkoleniach służących podniesieniu kompetencji językowych nauczycieli;
- wzrost umiejętności językowych uczniów naszej szkoły;
- udział uczniów w szkolnych warsztatach językowych obejmujących cykl zajęć z wykorzystaniem wiedzy i materiałów z kursu;
- przedstawienie w języku angielskim dla uczniów klas młodszych a także dla dzieci z przedszkola;
- przygotowanie scenariuszy i przeprowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli i/lub rodziców, na podstawie materiałów i wiedzy zdobytej na szkoleniu;
- szkolenie rady pedagogicznej obejmujące nowoczesne metody i techniki nauczania, porównanie metod i systemów nauczania w innych krajach ;
- efektywne wykorzystywanie na zajęciach ITC ;
- dzielenie się doświadczeniem i pomysłami na szkolnej stronie internetowej i w prasie lokalnej.
Podjęcie wysiłku porozumiewania się w języku obcym, to krok w stronę drugiego człowieka, a także szacunek dla jego odrębności i kultury. To zerwanie ze stereotypami, nabranie pewności siebie w kontaktach z innymi oraz budowanie własnej osobowości.